W krainie Tosi

W krainie Tosi

poniedziałek, 28 października 2013

o glutenie będzie

Przyznam, że słowo "gluten" zaczęło mnie przerażać. Wszędzie słyszę o posiłkach dla dzieci bezglutenowych, część mam ostrzega mnie by dziecku czasem go nie podawać przed skończeniem 3 lat. Mam koleżankę, która jest uczulona na gluten i wiem mniej więcej co ona je - dlatego mnie zastanawiało, dlaczego go nie podawać skoro jest np. w kaszy mannie a ona jest głównie spożywana przez dzieci.

Bo gluten jest białkiem, które mamy w zbożach - jęczmień, owies, pszenica czy żyto. Nie jest to coś trującego, jednak ważne jest by sprawdzić czy nasz maluch toleruje gluten. Nietolerancja objawia się m.in. bólami brzuszka, wzdęciami. Dlatego na początek podaje się maluchami bardzo niewielkie ilości produktu glutenowego - łyżeczkę na dzień i się obserwuje. Przyznam, że metodę prób i błędów, ciągle miałam wałkowaną na studiach - studiowałam chemię i obiecałam sobie, że nigdy więcej, a tu przy dziecku znów ona się pojawia :/


Dziś przeczytałam ten artykuł klik i mnie zaskoczyło - to czekać, czy podawać gluten? I w jakiej postaci? 
Mam też problem z deserkami - Tosia ciągle dostaje jabłuszko, czasem z bananem i nie wiem jak to urozmaicić? Póki co gotuję sama - choć przyznam, że dwa słoiczki kupne już dostała, tak się po prostu złożyło.

2 komentarze:

  1. Wiesz...to zależy od podejscia do sprawy rodzica. Wszystko należy robić z głową i ne przesadzać....już nie pamietam kiedy ale od ok 10 mies chyba mój kacper zaczął pić mleko krowie..takie 0,5% lub 1,5%...a wiem że to też z różnymi teoriami się spotyka, że niby nie powinno dziecko...kacper pił...żyje..ma się dobrze,....przybierał na wadze...nie chorował. Chociaż wiadomo każde dziecko jest inne więc tu trzeba się chyba zdań na matczyny instynkt ...;) Powodzenia

    OdpowiedzUsuń
  2. od gościa: 1.ugotuj dwie lyzki ryzu i osobno ugotuj jablko, dodaj ryz do ugotowanego jablka i zmiksuj na gladka mase, 2. dynia jest bardzo lagodna i zadko kiedy uczula wiec jakis deser na jej bazie lub zupka? 3. Tosia juz skonczyla pol roku wiec z owocow winogrono (np 3 koraliki winogrona (obrane ze skory i wyciagniete pestki zmiksowac z banankiem i jabluszkiem), pozniej mozesz za jakis czas dac do jablka troszke brzoskwini i tak stopniowo poszerzac. Smaki zup poprawia doskonale natka pietruszki i koperek 4. mus z wisni i nektarynek - obrac ze skorki posiekac zblendowac,wrzucic do garczka i gotowac jak beda wrzec to pozniej jeszcze z 2-3 meinutki i po ostygnieciu mus gotowy:)

    OdpowiedzUsuń